🔥 Slevy všude? My taky! -20 % s kódem FLY20 – jen pár dní.

Blog

Výpis článků

Jak se obléct na běh a kolo na podzim a v zimě – vrstvení, tabulky a chytré vybavení
Jak se obléct na běh a kolo na podzim a v zimě – vrstvení, tabulky a chytré vybavení
 

Jak se obléct na běh a kolo na podzim a v zimě – vrstvení, tabulky a chytré vybavení

Podzimem rozhodně nekončí sezóna. Když víš jak na to, dá se běhat i jezdit na kole celoročně. Podzim a zima jsou skvělé na budování vytrvalosti i pohody venku. Stačí pochopit vrstvení a mít pár chytrých doplňků. V tomhle článku najdeš základy, jak na to, a konkrétní tipy, jak se obléct do různých teplot.

Proč řešit výbavu právě teď

Krátké dny, déšť, mlha a chladné ranní teploty zvyšují nároky na komfort i bezpečnost. Nemusíš kupovat půl obchodu – stačí pochopit princip vrstvení, přizpůsobit se teplotě a přidat výbavu, která funguje v proměnlivých podmínkách.

Důležité: Každý z nás se zahřívá jinak. Následující doporučení jsou praktický základ, od kterého se můžeš individuálně odchýlit – najdi si počet a typ vrstev, který ti sedí.

Jak se obléct na běh (podzim → zima)

Podzimní běh — vrstvení a fotochromatické brýle
Běh: méně vrstev než na kole, ale mysli na vítr a odvětrání.

U běhu se rychleji zahřeješ, takže vrstev bývá méně než na kole. Platí: base layer (odvod potu) → mid layer (lehké zateplení) → outer layer (vítr/dešť).

Jak na to obecně: Vyraž lehce “podchlazený” – po 5–10 minutách se tělo zahřeje. Pokud startuješ z tepla, zvol o jednu vrstvu méně. Měj po ruce odvětrání (zipy), ať nepřehříváš jádro. Na delší běhy ber skládací větrovku do kapsy – nasadíš v protivětru či mrholení. Když se zapotíš, po doběhu se hned převlékni do suchého, ať neprochladneš. Oči chraň fotochromatickými skly: přechody les/otevřeno a šero zvládnou bez výměny skel.

Tabulka: doporučené oblečení pro běžce podle teploty

Teplota Doporučené oblečení
-12 až -6 °C Termo triko s dlouhým rukávem + funkční mikina, zimní běžecká bunda, zateplené legíny, čepice, rukavice, teplé ponožky, nákrčník + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).
-5 až 0 °C Funkční spodní triko + mikina, lehčí větrovka, legíny, čelenka/čepice, rukavice, teplejší ponožky + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).
1 až 6 °C Dlouhé funkční triko, mikina nebo lehká bunda proti větru, legíny, tenčí rukavice, čelenka + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).
7 až 12 °C Triko s dlouhým rukávem (nebo krátký rukáv + lehká bunda), legíny / šortky přes legíny, rukavice volitelné + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).
13 až 18 °C Krátké funkční triko, šortky, tenké ponožky. Bez rukavic/čepice + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).

Brýle pro běžce

  • Fotochromy z EAGLE ELITE: když běžíš lesem, v mlze či za šera – bez nutnosti měnit skla.
  • Polarizační: ostré podzimní slunce a mokré odlesky, sníh – najdeš ve všech našich brýlích.
  • Čirá: noční běhy – již brzy u nás.

Brýle do proměnlivých podmínek

EAGLE ELITE Pack – 1× fotochromatické sklo, 2× polarizační sklo
Fotochromatické sklo + 2× polarizační: jedny brýle, tři řešení pro celý rok.

Fotochromy se samy přizpůsobí světlu (šero, mlha, les → otevřený terén), takže nemusíš zastavovat a měnit skla. Polarizační skla potlačí odlesky z mokrého asfaltu, listí nebo sněhu a zlepší kontrast. EAGLE ELITE Pack kombinuje oboje – mrkni sem.

Tréninkový tip pro podzim

Využij období na frekvenci a techniku. Běhej častěji, kratší úseky. Šetři rychlost na suché, bezpečné dny. Pro zlepšení kondice pracuj s tepovými zónami: Jak na tepové zóny.

 

Jak se obléct na kolo (podzim → zima)

Podzimní cyklistika — vrstvení a ochrana proti větru
Kolo: víc větru = obvykle o jednu vrstvu navíc oproti běhu.

Na kole víc fouká a rychleji prochladneš: počítej s o jednu vrstvu navíc oproti běhu. Osvědčí se zateplený dres, softshell a návleky (ruce/nohy/boty).

Jak na to obecně: Hlavní nepřítel je vítr (windchill). Základ je funkční spodní vrstva + zateplený dres + větro/neosl bundy s odvětráním. Měj v kapse gilet/větrovku na sjezdy, zvaž blatníčky na mokro. Ruce a nohy drž v teple (návleky a správné rukavice). Oči řeš fotochromatickými skly – přechody les/otevřeno i zataženo zvládnou bez zastavování.

Tabulka: doporučené oblečení pro cyklisty podle teploty

 

Teplota

Doporučené oblečení
-12 až -6 °C Merino spodní vrstva, termo dres + zimní bunda, zateplené kalhoty s laclem, čepička pod helmu, zimní rukavice, návleky na tretry, nákrčník + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).
-5 až 0 °C Spodní funkční triko + dres s dlouhým rukávem, softshell bunda, zateplené kalhoty, čepička pod helmu, teplejší rukavice, návleky na boty + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).
1 až 6 °C Spodní vrstva + dlouhý dres, tenčí bunda proti větru, dlouhé kalhoty / kraťasy s návleky, rukavice, návleky na boty + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).
7 až 12 °C Funkční triko + dres s dlouhým rukávem nebo krátký dres + návleky, lehká větrovka do kapsy, dlouhé kalhoty / šortky s návleky, středně teplé rukavice + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).
13 až 18 °C Dres krátký rukáv, kraťasy, návleky na ruce/nohy podle pocitu, větrovka do kapsy, tenké rukavice volitelné + fotochromatické brýle (EAGLE ELITE).

Brýle pro cyklisty

  • Fotochromy v EAGLE ELITE Packu: přechody les → otevřená krajina, proměnlivo, šero – jedny skla = všechny podmínky.
  • Polarizační: proti odleskům a nízkému slunci.
  • Čirá: na noční/brzké ranní jízdy – brzy u nás.
Kolo s podzimní výbavou — blatníčky, světla, návleky
Praktická výbava na mokro a chlad = víc radosti v sedle.

Tréninkový tip pro podzim

Jezdi na nižší intenzitu (Z2), klidně delší čas v sedle, a buduj základ. Vybírej trasy s možností zkrátit (vlak, MHD). Měj záložní suchou vrstvu do kapsy.

 

Bezpečnost: vidět a být viděn

  • Silná světla (přední i zadní) + reflexní prvky na oblečení/kolu.
  • Brýle chrání oči před větrem, deštěm, prachem a zlepšují kontrast (fotochromy v mlze/šeru, polarizace proti odleskům).
  • Hydratace a převlečení po tréninku – chlad unaví rychleji, mysli na regeneraci.

Další čtení a souvislosti

Tip na závěr: Začni jednoduše a testuj. To, co někomu sedí v 6 °C s bundou, můžeš ty zvládnout jen v dresu s rukávem. Sleduj tělo, přizpůsobuj vrstvy a užívej si podzim – je to nejbarevnější část sezóny. Další články najdeš na www.flyingwears.cz/blog.

Číst článek
#FLYINGPLACES #1 – Mont Blanc s Davidem Dvořákem
#FLYINGPLACES #1 – Mont Blanc s Davidem Dvořákem

 

#FLYINGPLACES #1 – Mont Blanc s Davidem Dvořákem | FLYING

 

 

Mont Blanc – pohled z výstupu v rámci #FLYINGPLACES

#FLYINGPLACES #1 – Mont Blanc s Davidem Dvořákem

Rozhovor • FLYING PEOPLE × FLYING PLACES

David „Pták“ Dvořák je profesionální cyklista a vítěz Českého poháru MTB maratonu. Kromě kola miluje i hory – a letos se rozhodl vystoupat na střechu Evropy, Mont Blanc (4 809 m n. m.). Jak náročná tahle cesta byla, co si odnesl a jak mu pomohlo vybavení? Čti dál.

Výstup na Mont Blanc – hřeben a sněhové pole
David S Tomášem Schejbalem při výstupu

Proč jsi si vybral zrovna Mont Blanc?

Nejvyšší vrchol Evropy jsem měl někde hluboko v hlavě už dlouho. Vůbec jsem ale netušil, že to přijde už teď.

Jak náročný byl samotný výstup – a co pro tebe byl nejtěžší moment?

Miluji extrémy a tohle bylo opravdu extrémní! Měl jsem nakoukaná videa a načtené články o výstupu, ale popravdě jsem tohle nečekal. Byl to technicky náročný výstup už k chatě Gouter a posledních 1000 výškových metrů silně umocnila vysoká nadmořská výška. Na každém kroku jsme museli být ve střehu, každá drobná chyba mohla znamenat velký problém, nebo dokonce smrt. První nejtěžší moment byl přemluvit mou milovanou manželku, aby mi dala na cestu požehnání :D. Druhý nejtěžší moment pro mě byl vyrovnat se s vysokohorskou nemocí, která nás provázela hned od první noci na chatě Gouter až po návrat do nadmořské výšky 3500 m n. m.

Ledovec a exponované pasáže během výstupu
Led a sníh – podmínky se měnily v minutách.

Když jsi stál na vrcholu – jaký to byl pocit?

Ten pocit nelze slovy ani popsat. Cesta k vrcholu byla opravdu náročná a bojovali jsme s bolestmi a motáním hlavy. Byli jsme připraveni to kdykoliv v průběhu výstupu otočit. O to krásnější pocit byl, když se nám podařilo dosáhnout vrcholu. I když jsme měli překrásné počasí, na vrcholu jsme se moc dlouho nezdrželi – kvůli nedostatku kyslíku nám nebylo úplně dobře a zažívali jsme nepříjemné stavy.

Jaký vybavení pro tebe bylo klíčový – ať už v horách, nebo už při přípravě?

Rozhodně klíčovým vybavením je základní horolezecká výbava: lano, sedáky, karabiny, přilby proti padajícím kamenům, mačky a cepín. Bez nich vás strážci hory k výstupu ani nepustí. Důležité je kvalitní oblečení – tři dny bez tekoucí vody, bez merina by to nešlo. Potřebná je i kvalitní obuv a funkční vrstvy. Taky kvalitní sluneční brýle a opalovací krém. Na tuhle výpravu jsem měl oblečení od Kilpi, na které jsem se mohl spolehnout na 300 %.

Úsek s mačkami – prudký firn
David v našich EAGLE ELITE - varianta Transparent/Red s fotochromatikou. 

Jak moc důležitý pro tebe byl výběr parťáka a co by měl druhý splňovat?

Já si parťáka nevybral, parťák si vybral mě :D. Necelé tři týdny před odjezdem jsem se potkal s kámošem Tomášem (po hooodně dlouhé době) a byl celý nešťastný, že mu odpadl parťák pro výstup. V tu chvíli mi to zablikalo a měl jsem jasno. Rozhodně sebou musíš mít někoho, komu naprosto důvěřuješ – tam nahoře dost často odevzdáváš svůj život do rukou někoho jiného. Druhý by měl umět jistit, mít týmového ducha a pokoru. Vždy se hodí také smysl pro humor :D.

Ty používáš i naše EAGLE brýle – v čem ti konkrétně na Mont Blancu pomohly?

Jasně! Bez nich bych si výstup ani nedovedl představit. Měl jsem sebou verzi s fotochromatickými skly. Velice mi pomohly při přechodech ze stínu na sluníčko a opačně. Sem tam přišel mrak a brýle mi navíc zakrývaly velkou část obličeje, když svítilo ostré slunce. Byly užitečné i ve větru s kusy sněhu a ledu. Díky nim jsem měl oči vždy v pohodě.

Horská chata a výhled do údolí – zázemí před výstupem
Zázemí a aklimatizace – klíč k bezpečí.

Měnil jsi během výstupu různý skla, nebo sis vystačil s jedním?

Měl jsem sebou pouzdro, kde jsem měl kromě pytlíku a hadříku i dvě náhradní skla. Nakonec jsem si vystačil s jedním. Příště už bych tu zbytečnou zátěž netahal. Jo, nic to neváží, já vím, ale je dobré si pětkrát rozmyslet, co sebou nesete – tam se počítá každý gram.

Ty jsi hlavně profi cyklista. V čem je pohled z kola podobný nebo odlišný od pohledu z hor?

Podobný je hlavně v tom, že cítíte volnost a nádhernou přírodu kolem sebe. Děláte něco, co vás v tu chvíli třeba i bolí, ale když dosáhnete cíle, zažíváte euforii. Zároveň – když uděláte chybu, můžete přijít ve zlomku vteřiny o všechno. Odlišné je to v nadmořské výšce – na kole se v Evropě tak vysoko nedostanete (nejvíc jsem brázdil traily ve 3000 m n. m.). Na kole se spoléháte hlavně na sebe a své dovednosti; ve vysokých horách často svěřujete svůj osud do rukou někoho dalšího.

Sníh, modrá obloha a ostré slunce – kontrasty jak mají být
Kontrasty světla – přesně pro ně jsou dobrá skla zásadní.

Co ti takovýhle výstup dává do cyklistiky – fyzicky i mentálně?

Tenhle výstup jsem nedělal kvůli cyklistice, ale když to vezmu tak, jak to je: fyzicky – když si tělo zvykne fungovat ve výšce i s nedostatkem kyslíku, po návratu do nížin umí nějakou dobu zpracovávat kyslík lépe. Výsledkem je lepší fungování ve vysokých intenzitách díky okysličování svalů – proto se dělají vysokohorská soustředění. Mentálně mě to posunulo v tom, že i když jsem si v průběhu výstupu myslel, že to nedáme – ŠLO TO. Never give up!

Jaký jsou další plány, kam FLYING EAGLE společně s tebou poletí?

Další plány jsou zatím v nedohlednu, teď mě čekají povinnosti. Ale věřím, že stejně nečekaně jako Mont Blanc přijde další výzva (nebo aspoň flákačka na pláži :D).

Sestup a výhledy – cesta dolů je pořád součást příběhu
Sestup – pořád součást hry a koncentrace.

Jak vnímáš spolupráci s FLYING – je to pro tebe hlavně vybavení, nebo i součást nějaký komunity?

Je to pro mě hlavně komunita. Se zakladatelem jsme jako mladí jezdili na BMXkách, dnes dělá skvělou hudbu a kolem je spousta skvělých lidí. Je to, jako když si po koncertě koupíš tričko oblíbené kapely – nekupuješ ho proto, že nemáš co na sebe, ale protože chceš ukázat, co je dobrý. V šatníku mám kupu brýlí, ale na očích mám furt EAGLEy… A hlavně – jsou pěkný a fungují. Co si budem?

Co bys vzkázal lidem, kteří hledají svoje „Mont Blanc“ – ať už v horách, na kole nebo jinde?

Důležitý je mít cíl a jít si za ním. Po cestě je vždy spoustu překážek, ale hlavní je se z toho neposrat! A pokud se chystáte na Mont Blanc, rozhodně nepodceňte aklimatizaci. Stavy z výšky kvůli zanedbané aklimatizaci bych nikomu nepřál.

„Když máš jasno v hlavě a pokoru v nohách, dokážeš víc, než si myslíš.“
Hledáš svůj vlastní vrchol – v horách, na trailu nebo ve městě? Mrkni na EAGLE ELITE a vyber si výbavu, která tě podrží v jakýchkoliv podmínkách.

 

 

Číst článek
Bikepacking: Svoboda na dvou kolech – jak začít, co sbalit a jak si to užít naplno
Bikepacking: Svoboda na dvou kolech – jak začít, co sbalit a jak si to užít naplno

Bikepacking: Svoboda na dvou kolech – jak začít, co sbalit a jak si to užít naplno

Kombinace cyklistiky a minimalistického cestování, která tě pustí dál než jen na konec asfaltu.

Bikepacking – od historie až po současný trend

Myšlenka vyrazit s kolem a věcmi sbalenými „na rám“ není nová. Už na začátku 20. století podnikali dobrodruzi cesty napříč kontinenty s minimální výbavou. V posledních letech se z toho stal trend, který si našel fanoušky po celém světě – od krátkých víkendových výprav až po expedice kolem celé planety.

Někteří bikepackeři jedou jen „na otočku“ přes víkend, aby si užili jednu noc pod hvězdami. Jiní se vydávají na měsíce (nebo roky) dlouhé cesty napříč Evropou, Amerikou či Asií. Společné mají jedno: radost z pohybu, svobody a objevování. Ať už máš jen pár dní, nebo několik měsíců, bikepacking se přizpůsobí tvým možnostem.

Fun fact: jedním z nejslavnějších příběhů je Němec Heinz Stücke, který v roce 1962 vyjel z domova na kole a vrátil se po více než 50 letech — navštívil přes 190 zemí a přes planetu nacestoval více než 600 000km. Jeho putování je důkaz, že hranice si nastavujeme hlavně v hlavě.

Co je bikepacking a proč je to trend

Bikepacking je cestování na kole nalehko s výbavou sbalenou v brašnách na rámu, řídítkách a pod sedlem. Není to závod – je to způsob, jak si užít cestu, přírodu a svobodu vlastním tempem.

  • Svoboda: jedeš, kam chceš, kdy chceš, a zastavíš tam, kde se ti líbí.
  • Minimalismus: bereš jen to, co opravdu potřebuješ.
  • Dostupnost: nepotřebuješ speciální kolo za desítky tisíc.

Na jakém kole můžeš vyrazit

  • Gravel: univerzál – šotolina, lesní cesty i asfalt.
  • MTB: do terénu a kopců, když chceš traily a klid.
  • Silniční kolo: nejrychlejší přesuny po asfaltu, omezený terén.
  • Trek / městské: pohodové kratší výlety a cyklostezky.

Jak začít (jednoduše a bez stresu)

  1. Začni krátce: víkend, 50–100 km/den, 1 noc venku.
  2. Trénuj s nákladem: na pár jízd nalož brašny ať si tělo zvykne.
  3. Otestuj výbavu nablízko: přespání kousek od domova odhalí, co chybí.
  4. Plánuj realisticky: zkontroluj převýšení, povrch, vodu/jídlo a počasí.

Jak se připravit

  • Trasa: měj plán A/B (zkrácení, únik na vlak), GPX do telefonu/cyklopočítače.
  • Počasí: proměnlivo je jistota – vrstvy oblečení a záložní jídlo.
  • Bezpečnost: světla, reflexní prvky, základní lékárnička, kontakt na nouzi.

Vidět a být vidět: brýle podle podmínek

Dobrá viditelnost je klíčová. Vezmi brýle s výměnnými skly a přizpůsob je podmínkám:

  • Slunce: polarizační skla pro jistotu kontrastu a méně odlesků.
  • Zataženo, déšť, mlha, přejezdy v lese: fotochromatická skla pro rychlou adaptaci.

Mrkni na náš Eagle Elite Pack – v balení máš kombinaci skel, které vyměníš za pár vteřin.

Checklist: co si sbalit

Bikepacking checklist – vybavení

Brašny na kolo

  • Rámová brašna: těžší věci (nářadí, jídlo, powerbanka) co nejníž u těžiště.
  • Řídítková rolka/brašna: lehké objemné věci (bunda, tarp).
  • Podsedlovka: spacák, oblečení, karimatka.

Vybavení

  • Oblečení do tepla + teplá vrstva + nepromokavá bunda
  • Helma, brýle s výměnnými skly (Eagle Elite Pack)
  • Světla + náhradní baterie, powerbanka, kabely
  • Multitool, náhradní duše/lepení, pumpička/CO₂, rychlospojka řetězu
  • 2× láhev na vodu, filtrační lahev/tablety
  • Jídlo: tyčinky, oříšky, gely + něco „normálního“
  • Doklady, hotovost/karta, telefon s offline mapou
  • Mini lékárnička

Spaní

  • Stan / tarp / hamaka / bivak
  • Spacák dle teploty
  • Karimatka

Jak zabalit chytře

  • Těžké dolů a doprostřed: stabilita je víc než ušetřených 200 g.
  • „Rychlý přístup“: jídlo, bunda, telefon a doklady do horních kapes/menší brašny.
  • Vodotěsnost: drybagy / zip-locky uvnitř brašen.
  • Distribuce: dopředu lehké, dozadu měkké; vyvážené kolo jede lépe.

Možnosti spaní

Bikepacking v terénu
  • Kemp: jistota sprchy a zázemí.
  • Pod širákem: nejbližší příroda (respektuj pravidla CHKO/NP).
  • Penzion/hostel/chata: když chceš lehčí brašny nebo horší počasí.
  • Komunity: Warmshowers/Couchsurfing – výměna pohostinnosti mezi cyklisty.

Kde začít – tipy na trasy v ČR

Nemusíš hned jet přes půl světa. Skvělé bikepackingové zážitky zažiješ i kousek od Prahy:

  • Kokořínsko: malebná krajina, pískovcové skály a údolí, ideální pro gravel i MTB.
  • Brdy: nekonečné lesy a šotoliny, spousta míst na spaní a minimum aut.
  • Křivoklátsko: kopce, řeka Berounka a husté lesy, skvělý mix silnic a trailů.

Pokud chceš delší trasu, mrkni na Via Czechia – dálkové cesty, které prochází celou republikou. Jsou rozdělené na několik tras (severní, jižní, střední) a jsou populární nejen mezi cyklisty, ale i běžci a turisty.

Chceš víc inspirace? Další články najdeš na www.flyingwears.cz/blog.

Číst článek
Duše, bezduše, galusky: Jaký plášť vybrat pro silničku, gravel nebo MTB?
Duše, bezduše, galusky: Jaký plášť vybrat pro silničku, gravel nebo MTB?

 

Duše, bezduše, galusky: Jaký plášť vybrat pro silničku, gravel nebo MTB?

Výběr správného typu pláště není jen otázkou pohodlí, ale často rozhoduje o výkonu, bezpečnosti i zážitku z jízdy. Pokud se rozhodujete mezi klasickými dušovými plášti, moderními bezdušovými systémy (tubeless) nebo tradičními galuskami, tenhle článek vám pomůže se zorientovat.

1. DUŠE – Klasika, která pořád drží

Klasická duše

Co to je:
Tradiční řešení – plášť + samostatná duše uvnitř. Funguje na většině kol a je nejsnadněji servisovatelé.

  • Nízká pořizovací cena
  • Snadný servis – výměna duše kdekoliv
  • Univerzálnost a široká nabídka
  • Vyšší riziko defektu
  • Nelze jezdit na nízkých tlacích jako u bezduší

Stále běžné na rekreačních silničkách, levnějších MTB nebo městských kolech.

2. BEZDUŠOVÉ (TUBELESS) – Moderní a výkonné řešení

Bezdušový systém

Co to je:
Speciální plášť + bezdušový ráfek + těsnicí tmel. V plášti není duše – těsní se tlakem a tmelem.

  • Možnost nižšího tlaku → lepší grip, pohodlí i výkon
  • Samotěsnící – tmel opraví drobné defekty za jízdy
  • Nižší valivý odpor
  • Vyšší pořizovací cena
  • Složitější instalace a údržba

Standard u MTB a gravel biků, čím dál častější i na silnicích (zejména u karbonových kol).

3. GALUSKY – Racing only

Galuska

Co to je:
Plášť i duše jsou v jednom kuse a nalepují se přímo na ráfek.

  • Extrémně nízká hmotnost
  • Nejlepší pocit z jízdy
  • Možnost jízdy i po defektu (krátkou dobu)
  • Vyžadují speciální ráfky
  • Náročná instalace a údržba

Závodní silniční kola, časovky, cyklokros.

Porovnání: Duše vs. Bezduše vs. Galusky

Vlastnost Duše Bezduše Galusky
Váha systému ⭐⭐⭐☆☆ ⭐⭐⭐⭐☆ ⭐⭐⭐⭐⭐
Riziko defektu ⭐⭐☆☆☆ ⭐⭐⭐⭐☆ ⭐⭐⭐☆☆
Komfort (tlumení) ⭐⭐⭐☆☆ ⭐⭐⭐⭐☆ ⭐⭐⭐⭐⭐
Snadnost opravy ⭐⭐⭐⭐⭐ ⭐⭐☆☆☆ ⭐☆☆☆☆
Cena pláště 300–800 Kč 800–1800 Kč 1000–3000 Kč
Kompletní set cca 1000 Kč cca 2500–5000 Kč cca 4000–7000 Kč
Instalace ⭐⭐⭐⭐⭐ ⭐⭐☆☆☆ ⭐☆☆☆☆
Grip v terénu ⭐⭐☆☆☆ ⭐⭐⭐⭐⭐ ⭐⭐☆☆☆

Trendy 2025: Co frčí a co odchází

  • MTB: U vyšších modelů bezduše začínají být absolutní standard.
  • Gravel: Bezduše vládnou kvůli komfortu a jistotě.
  • Silnička: Galusky ustupují, bezduše čím dál častěji i u hobby jezdců.

A co vozíme my ve FLYING?

U nás to má každý jinak. Někdo sází na klasickou duši, jiný nedá dopustit na bezduše. V závěru je nejdůležitější mít to, co ti vyhovuje a co ti přináší radost z jízdy – protože o tom to celým je.

Chceš poradit s výběrem? Stav se v Pavé Cycles na Žižkově, kde si můžeš vyzkoušet naše brýle FLYING EAGLE a probrat vše od gum až po kávu.

A nezapomeň zčeknout naše brýle EAGLE ELITE, se kterýma můžeš lítat bomby za každých podmínek.

Číst článek
Gravel vs. silniční kolo – které je pro vás to pravé?
Gravel vs. silniční kolo – které je pro vás to pravé?

Gravel vs. silniční kolo – které je pro vás to pravé?

Stojíte před rozhodnutím, jaké kolo si pořídit? Možná jste slyšeli o gravel biku, možná uvažujete o klasické silničce. Pojďme si rozebrat rozdíly, výhody a nevýhody obou kategorií – a poradit, co se víc hodí pro české podmínky i vaše konkrétní využití.

Gravel: univerzál posledních let

Gravelová kola se stávají čím dál populárnější. A není divu – gravel je jako stvořený pro ježdění po asfaltu, polních cestách, lesních stezkách nebo šotolině. Skvěle se hodí i pro ty, kteří chtějí mít jen jedno univerzální kolo na všechno.

Foto: www.trek.com

  • Pláště: širší (35–50 mm), větší pohodlí i jistota v terénu
  • Rám: pohodlnější geometrie, často s místem pro brašny
  • Brzdy: výhradně kotoučové
  • Vhodné pro: cyklostezky, šotolinu, město, lesní cesty, dlouhé výlety

Silnička: rychlost a výkon

Silniční kola jsou stvořená pro hladký asfalt a maximální efektivitu. Pokud je vaším cílem rychlost, dlouhé sportovní výjezdy, závody nebo trénink v tepových zónách, pak je silnička stále nepřekonatelná. Známé závody jako Tour De France nebo Giro d'Italia se samozřejmě jezdí na čistě silničních kolech! 

 

  • Pláště: úzké (23–32 mm), rychlé, ale méně pohodlné
  • Rám: agresivnější geometrie, nižší váha
  • Brzdy: ráfkové nebo kotoučové
  • Vhodné pro: silnice, závody, trénink, rychlé výjezdy

 

 

Jak moc je silnička rychlejší?

Na kvalitním asfaltu můžete na silničním kole dosahovat rychlostí klidně o 3–5 km/h vyšších než na gravlu, při stejné námaze. V kopcích i na rovině se rozdíl nasčítá, ale v reálném světě to často vyvažuje komfort a univerzálnost gravelu.

Co je lepší do města, na cyklostezky, do české krajiny?

V českých podmínkách, kde je asfalt často nekvalitní, cesty vedou přes šotolinu a lesní úseky, a zároveň chcete jezdit i městem nebo po cyklostezkách, je gravel velmi praktický. Silnička má smysl, pokud žijete v oblasti s dobrými silnicemi a jezdíte cíleně sportovně.

Karbon nebo hliník?

Karbonový rám je lehčí, komfortnější a lépe tlumí vibrace – ideální pro dlouhé sportovní jízdy a závody. Hliníkový rám je cenově dostupnější, odolnější a naprosto dostatečný pro běžné i pokročilé ježdění. Dnes navíc i hliník umí nabídnout velmi dobré vlastnosti.

Napište nám do diskuze, jaká další témata by vás zajímala a my je rádi zpracujeme!

 

 

Tip na trénink: víte, jak jezdit podle tepových zón?

Pokud vás zajímá sportovní trénink a chcete zlepšovat výkon, přečtěte si náš článek Jak na tepové zóny. Dozvíte se, jak si nastavit zóny a trénovat chytře.

Trénink v tepových zónách (článek):
https://www.flyingwears.cz/blog/jak-na-tepove-zony/

Doporučujeme k výbavě

Při sportovním i rekreačním ježdění doporučujeme elitní cyklistické brýle EAGLE ELITE s polarizací i fotochromatikou – perfektní výhled v jakémkoli počasí i světelných podmínkách.

Brýle EAGLE ELITE – polarizační i fotochromatické:
https://www.flyingwears.cz/polarizacni-bryle-eagle-elite/

 

Číst článek
Tepové zóny: Tajemství efektivního tréninku na kole i při běhu
Tepové zóny: Tajemství efektivního tréninku na kole i při běhu

 

Tepové zóny: Tajemství efektivního tréninku

Tepové zóny: Tajemství efektivního tréninku

Publikováno: 2025-07-03

Tepové zóny při běhu a cyklistice

Úvod

Trénuješ tvrdě, ale výsledky se nedostavují? Možná je problém v tom, že netrénuješ ve správné tepové zóně. Znalost a využití tepových zón je klíčem k efektivnímu tréninku – ať už běháš, nebo jezdíš na kole.

V tomto článku zjistíš, co jsou tepové zóny, jak je spočítat, jak sledovat a jak ti mohou pomoci zlepšit kondici, spalovat tuky a dosáhnout sportovních cílů.

Co jsou tepové zóny?

Tepové zóny představují různá rozmezí tepové frekvence, která odrážejí intenzitu tvého výkonu. Každá zóna má jiný fyziologický efekt:

  • Zóna 1 (50–60 % TF max): Regenerace a aktivní odpočinek
  • Zóna 2 (60–70 % TF max): Spalování tuků, základní vytrvalost
  • Zóna 3 (70–80 % TF max): Aerobní zóna – zlepšování kondice
  • Zóna 4 (80–90 % TF max): Anaerobní trénink – zvyšování výkonu
  • Zóna 5 (90–100 % TF max): Maximální úsilí – sprinty, intervaly

Jak spočítat své tepové zóny?

Základní výpočet maximální tepové frekvence je jednoduchý:

220 − věk = TF max

Např. ve 30 letech je tvá TF max přibližně 190 bpm (tepů za minutu). 70 % z toho = cca 133 bpm (Zóna 3).

Pro přesnější výsledek použij chytré zařízení nebo absolvuj test laktátového prahu.

Jak sledovat tepové zóny v praxi?

Díky dnešním technologiím už nemusíš spoléhat na odhad. Tady je pár nejčastějších způsobů sledování tepovky:

  • Sportovní hodinky (Garmin, Polar, Coros, Apple Watch) – měří tep ze zápěstí a zobrazují aktuální zónu
  • Hrudní pásy – nejpřesnější varianta, využívají se ve spojení s hodinkami nebo aplikacemi
  • Cyklopočítače – integrované systémy pro cyklisty, ukazují zóny v reálném čase
  • Mobilní aplikace (Strava, Wahoo, TrainingPeaks) – analyzují trénink zpětně podle zaznamenaných dat

Jak trénovat podle tepových zón?

Každý trénink by měl mít jasný cíl – a právě podle toho si zvolíš vhodnou tepovou zónu. Využití jednotlivých zón ti umožní trénovat efektivněji, předcházet přetížení i vyhoření, a přitom stále posouvat svou kondici výš.

Cíl tréninku Doporučená zóna Doba tréninku
Spalování tuků, aerobní vytrvalost Zóna 2 60–180 min (delší tréninky 1–3× týdně)
Zlepšení obecné kondice Zóna 3 30–90 min (často v rámci tempových tréninků)
Budování výkonu, rychlosti Zóna 4–5 (intervaly) 20–45 min (včetně odpočinkových fází)
Regenerace, aktivní odpočinek Zóna 1 20–40 min (po náročných dnech)

🧘‍♂️ Zóna 2: Tajná zbraň vytrvalců

Trénink v Zóně 2 (60–70 % TF max) je ideální pro budování aerobní kapacity a efektivní spalování tuků. I když se může zdát „příliš lehký“, má zásadní vliv na výdrž. Je ideální pro cyklisty, běžce i začátečníky.

Doporučuje se 1–3x týdně zařadit delší trénink v této zóně – klidně i 2–3 hodiny. Tělo se naučí pracovat efektivně s kyslíkem a zlepší se schopnost využívat tuky jako palivo.

⚡ Intervalový trénink: Maximum za minimum času

Intervalový trénink střídá fáze vysoké intenzity (Zóna 4–5) s fázemi klidnějšího pohybu nebo úplného odpočinku (Zóna 1–2). Typicky trvá 20–45 minut a je zaměřen na:

  • zvýšení VO2 max
  • rychlostní schopnosti
  • zvýšení výkonu na prahu (FTP, laktátový práh)

Např.: 8× 2 min v Zóně 4–5 + 2 min v Zóně 2 jako pauza mezi sériemi.

Stačí 1–2x týdně a výsledky na sebe nenechají dlouho čekat – zejména pro zkušenější sportovce.

🔄 Kombinuj různé zóny v rámci týdne

Nejúčinnější trénink kombinuje různé zóny v rámci týdne – například:

  • Po: regenerace (Zóna 1)
  • Út: tempový běh (Zóna 3)
  • St: volno nebo krátké Zóna 2
  • Čt: intervaly (Zóna 4–5)
  • Pá: lehká jízda (Zóna 2)
  • So: dlouhý trénink (Zóna 2)
  • Ne: volno nebo aktivní regenerace

Praktické příklady a tipy na trénink podle tepových zón

📊 Jak sestavit týdenní plán?

Začátečník (2–4 tréninky týdně)

  • Úterý: 45 min Zóna 2 (lehké tempo)
  • Čtvrtek: 30 min Zóna 3 (tempový trénink)
  • Sobota: 60–90 min Zóna 2 (vytrvalost)
  • Neděle: aktivní regenerace – Zóna 1

Pokročilý hobby sportovec (5–6 tréninků týdně)

  • Úterý: intervalový trénink – Zóna 4–5
  • Středa: Zóna 2 – 60 min
  • Čtvrtek: Zóna 3 – 45 min
  • Sobota: dlouhý trénink – 2–3 h Zóna 2
  • Neděle: technika nebo Zóna 1–2

🚴 Běh vs. cyklistika – rozdíly

  • Kolo: nižší nárazové zatížení, vhodné pro delší Zóna 2
  • Běh: vyšší mechanické zatížení, opatrně s intervaly

📘 Slovníček pojmů

  • TF max: Maximální tepová frekvence
  • VO₂ max: Schopnost těla využít kyslík
  • FTP: Výkon na prahu (cyklistika, watty)
  • Laktátový práh: Hranice udržitelné intenzity
  • Sweet spot: Efektivní intenzita – mezi Zónou 3–4

Nepodceňuj vybavení – oči v bezpečí, soustředění na výkon

Během intenzivního tréninku musíš mít nejen přesné informace o svém tepu,

ale také čistý výhled a maximální komfort. Brýle Sportovní graf tepové frekvenceFLYING EAGLE ELITE ti nabízí:

  • Fotochromatická skla – přizpůsobí se světlu
  • Polarizace – skvělá viditelnost bez odlesků
  • Lehký a odolný rám, který sedí i při maximální intenzitě

Objev brýle, které nezklamou ani ve tvé nejvyšší zóně: FLYING EAGLE ELITE – celá kolekce.

Závěr

Trénink podle tepových zón ti může změnit výkonnost i regeneraci. Pokud chceš trénovat efektivněji, bezpečněji a chytřeji, je čas své zóny poznat – a hlavně je začít využívat.

➡️ Sleduj své tělo, trénuj cíleně a nezapomeň se chránit – třeba s našimi brýlemi FLYING EAGLE ELITE.

A co ty? Znáš své zóny? Napiš nám do komentářů, v jaké zóně trávíš nejvíce času!

© 2025 FLYING

Číst článek
Rozdíl mezi levnými a kvalitními sportovními brýlemi
Rozdíl mezi levnými a kvalitními sportovními brýlemi

 

Rozdíl mezi levnými a kvalitními sportovními brýlemi

Detail kvalitních brýlí

1. Materiály – rozdíl, co poznáš hned při nasazení

Levné brýle jsou často vyrobené z tvrdých, křehkých plastů, které snadno prasknou a špatně sedí. Kvalitní brýle (např. z TR90 rámu) jsou lehké, pružné, odolné vůči nárazům a přizpůsobivé – neřežou tě za ušima a nerozpadnou se, když ti spadnou z helmy na asfalt.

TIP: TR90 je materiál používaný i v letectví – ultralehký, hypoalergenní a ohebný.

Brýle s UV ochranou

2. UV ochrana – zdraví na prvním místě

Levné brýle často jen "ztmaví" obraz, ale neochrání oči před UV zářením. Což může být dokonce horší než nic – roztáhneš zorničky, ale UV paprsky se dostanou dovnitř.

Kvalitní brýle mají certifikovanou UV400 ochranu, která blokuje 100 % UVA, UVB i UVC záření. To je zásadní pro ochranu sítnice a prevenci degenerativních změn.

Sportovní brýle v akci

3. Polarizace a optická kvalita – rozdíl, který uvidíš

Levné brýle ti sice můžou "přijít tmavé", ale často zkreslují obraz – rovná čára se může jevit vlnitě, odlesky zůstávají, kontrast je mizerný.

Kvalitní polarizační skla odstraní horizontální odlesky (např. z vody nebo silnice), zlepší kontrast a sníží únavu očí. Navíc poskytují optickou čistotu, takže obraz zůstává ostrý a přirozený.

4. Životnost a odolnost – vydrží ti víc než jednu sezónu

Levné brýle se po pár týdnech poškrábou, zlomí nožičky nebo se rozpadne plastové sklo. Kvalitní modely vydrží roky. Jsou vybaveny výměnnými skly, odolnými čepy, pevným rámem a často mají doživotní záruku na rám – jako třeba naše brýle FLYING.

5. Pohodlí a funkčnost – rozdíl, který tě nebude štvát

Když nosíš brýle několik hodin v kuse (na kole, běhu, horách…), poznáš rozdíl. Kvalitní brýle drží, netlačí, nezamlžují se. Mají propracovanou ventilaci, anti-fog úpravy a sedí i s helmou. Levné? Budou sjíždět z nosu, zamlžovat se a budou tě nutit je sundat – což znamená nulová ochrana.

Závěr: Nešetři na očích.

Tvoje oči jsou nezaměnitelné. Ať sportuješ v čemkoli, dbej na to, že brýle nejsou jen stylovka – jsou tvou první a poslední obrannou linií mezi sluncem, větrem, odlesky a nečistotami.

Doporučujeme mrknout na naše kolekce:

Číst článek
Jak vybrat sportovní brýle? Polarizační x Fotochromatické
Jak vybrat sportovní brýle? Polarizační x Fotochromatické

Jak vybrat sportovní brýle? Polarizační nebo fotochromatické?

Brýle nejsou jen doplněk, co tě má chránit před sluncem – jsou klíčovým parťákem pro sportovní výkon, výhled a styl. Ať už drtíš trail na kole, lezeš po horách nebo běháš městské uličky, správně zvolené sportovní brýle ti pomůžou vidět ostře, chránit oči a vypadat sakra dobře.

Polarizační skla – konec odleskům

Polarizační brýle EAGLE PRO

Polarizační brýle jsou ideální, když tě trápí odlesky – třeba na silnici, ve vodě nebo ve sněhu. Díky speciálnímu filtru odfiltrují horizontální světelné vlny, takže vidíš ostřeji, kontrastněji a bez rušivých odlesků. To oceníš při jízdě na kole, běhu, paddleboardu i cestou z fesťáku domů.

V naší kolekci EAGLE PRO najdeš polarizační skla v široké paletě barev – od klasické černé až po růžovou nebo zelenou zrcadlovku. Můžeš si tak vybrat nejen podle funkce, ale i podle nálady nebo outfitu.

 

Fotochromatická skla – jedno sklo pro všechny podmínky

Fotochromatické brýle EAGLE ELITE

Fotochromatické brýle se automaticky přizpůsobují okolnímu světlu. Ráno při východu slunce budou skoro čiré, v poledne se samy zatmaví. Výsledkem je maximální pohodlí – nemusíš během dne měnit skla nebo nosit náhradní pár v kapse.

A tady pozor – fotochromatická skla můžeš klidně používat i za šera, při zatažené obloze nebo dokonce i ve tmě. V klidových podmínkách zůstávají čirá nebo jen mírně tónovaná, takže tě nijak neomezují. Skvělé třeba na podvečerní běh nebo noční přejezd domů na bajku.

Navíc – v naší řadě EAGLE ELITE si můžeš vybrat mezi zatmavením do stylového modrého nebo červeného zrcadlového efektu. Takže nejen že skvěle fungují, ale vypadají fakt dobře.

 

ELITE PACK – všechno v jednom

EAGLE ELITE SET – 2x polarizační, 1x fotochromatické sklo

Hledáš něco, co zvládne všechno? Mrkni na EAGLE ELITE. V balení najdeš:

  • Černé polarizační sklo – klasika pro každou situaci.
  • Stylové růžové polarizační sklo – větší kontrast a výraznější barvy.
  • Fotochromatické zrcadlové sklo – adaptace světlu v reálném čase, s cool červeným efektem.

K tomu všechno, co potřebuješ na údržbu i přenášení – tvrdé pouzdro, mikrovláknový hadřík, ochranný sáček.

 

Proč zvolit brýle FLYING?

  • Ultralehký a flexibilní TR90 rám – pohodlí i při celodenním nošení.
  • Rychlá výměna skel – přizpůsobíš se počasí během pár sekund.
  • UV400 ochrana – chrání tvoje oči před UVA, UVB i UVC zářením.
  • Doživotní záruka na rámeček – protože věříme ve kvalitu.
  • Prémiové příslušenství – tvrdé pouzdro, pytlík, utěrka v ceně.

Tak který styl bude ten tvůj?

Ať jsi typ, co hledá maximální výkon, nebo spíš vibe a styl, u nás si vybereš. Vyzkoušej polarizační nebo fotochromatické varianty, dolaď barvu skel i rámečku a buď ready na všechno – od závodů po festivaly.

Brýle od FLYING nejsou jen sportovní doplněk. Jsou součást tvojí jízdy.

Číst článek

Ovládací prvky výpisu

8 položek celkem